O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand

Kerk O.L. Vrouw van Altijddurende Bijstand

St. Pieterstraat 1a, 6301 DP Valkenburg aan de Geul

Dit gebouw was de tweede kerk die in het centrum van Valkenburg gelegen is.

De laatste Eredienst is gehouden op 17 januari 2016. Bekijk hier het fotoboek van deze laatste dienst.

Geschiedenis

De voormalige kerk aan het Walramplein, die veelal de "nieuwe kerk" genoemd werd en die toegewijd is aan Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand, werd in gebruik genomen op 1 november 1961.

Een paar jaar eerder had het Bisdom de afscheiding van een gedeelte van de parochie van Barbara en Nicolaas nodig geoordeeld. De kerk werd gebouwd aan de Sint Pieterstraat en het Walramplein op de plaats van de voormalige villa "Dr. Herman", later Hotel Janssen en nog later tot 1959 Benedictinessenklooster "Regina Pacis". Het gebouw was een ontwerp van de Maastrichtse architect Theo Boosten. De bouw verliep voorspoedig en duurde ruim één jaar: van september 1960 tot oktober 1961.

Men zou het een moderne, 20-eeuwse zaalkerk kunnen noemen, want de grote ruimte telt geen pilaren en is ook niet verdeeld in wat men in oudere godshuizen beuken noemt. Aan de oostzijde heeft het gebouw een ruim priesterkoor. Het oorspronkelijke altaar is van wit marmer.

Het gebouw zelf is op zijn hoogste punt 15.75 meter hoog. Het met koper beklede torentje, dat aan het kerkgebouw een speciaal reliëf verleent, reikt tot een hoogte van 26 meter.

Belangrijke data

Enkele data met bijbehorende gebeurtenissen.

Datum Gebeurtenis
10 december 1960 Eerste steenlegging.
1 november 1961 De kerk wordt in gebruik genomen
16 april 1989 In de grote kerk wordt een gedeelte afgesplitst voor een "kerk in de kerk". Architect was Theo Boosten, die ook de architect was van de grote kerk.
Maart 2009 De brug over de Geul bij de hoofdingang wordt in gebruik genomen.
17 januari 2016 Laatste Eredienst gehouden in de kerk.